måndag 29 juni 2009

Objektsbeskrivning


Någon riktig sådan finns ju inte då det aldrig var en traditionell mäklarfirma inblandad vid försäljningen. Här kommer nu min egen beskrivning av hemmanet så att ni får en "bild" av vad det är jag refererar till.
Bottenplanet består av hallen och två identiskt spegelvända rum, 5 gånger 5 meter vardera. Till höger ligger då köket med fönster i tre väderstreck och till vänster ligger röda rummet. Röda rummet är vårt vardagsrum/allrum med öppen spis. Även detta har fönster i tre vädersträck.

En riktigt snirklig och brant trappa leder upp till den övre våningen och där hittar man den lilla hallen, barnens rum och vårt sovrum. Längs med de båda sovrummen löper 4 stycken kattvindar och vi har låtit barnen välja sig varsitt eget krypin. Dessa har de fått fixa till helt efter eget huvud. Det fjärde som ligger i anslutning till vårt sovrum ska så småningom bli vår garderob.

Till hemmanet hör som sig bör även ett härbre (än så länge barnens tillflyktsort) och en ganska stor lagård (här finns planer men mer om dem längre fram!) Vi har en egen brunn men vi vet inte om vattnet är ok. Sommarvatten har funnits indraget en gång i tiden och till sommarens projekt ingår nu att återinstallera vattnet i det nya köket. Ett litet avgränsat utrymme i köket är förberett för att bli toalett men tills dess har vi utedass i anslutning till ladan. En hel del mark förstås, en liten bäck och älg inpå knuten. Förra sommaren sprang en förvirrad ren förbi köksfönstret. Exotiskt för en stockholmare som jag!

Märkligt nog växer förvånansvärt lite växter runt torpet. Har hittat en stor rabarber som jag flyttat närmare inpå huset men annars inte så mycket mer.

Just det, höll på att glömma. Ser du vad som sitter i balkongräcket?

1 kommentar:

  1. hej Mamma
    vilka fina bilder du har tagit på huset, jag längtar dit :)
    /kram sabina <3

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!