tisdag 18 augusti 2009

Inte vilken äppelpaj som helst



Jag har en kokbok som heter Format (kom ut -97 och skrevs av duktiga krögarna Malin Landqvist och Lotta Seipel) och i den har jag, liksom i mina övriga kokböcker, några klara favoritrecept som jag lagar om och om igen. Funderade på varför det blir så, varför man inte testar FLER recept i en och samma bok. Sagt och gjort, i helgen bakade jag en helt underbar och lite annorlunda äppelpaj. Önskar verkligen att jag kunde ge er doften genom etern, hela huset doftade f ö r f ö r i s k t. Rekommenderar den med en god kopp kaffe och bara för att ge er lite höststämning och mycket nostalgi, titta/lyssna på det här You tube-klippet! Jag var det största fanet av denna mycket märkliga serie...

Här kommer receptet på Kryddig äppelpaj

Mördeg till botten:
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk hjorthornssalt
1/2 dl strösocker
150 g smör i tärningar

Blanda alla ingredienser i en matberedare och kör allt till en deg, låt vila i kylen.

Fyllning:
5-6 äpplen
50 g smör
1 1/2 dl strösocker
3 tsk sesamfrön
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk riven muskot (här i ligger hemligheten!)
1 tsk kanel

Tryck ut 2/3 delar av degen i en pajform med löstagbar botten. Ställ kallt och lägg resten av degen i kylen. Kärna ur de oskalade äpplena och skiva i tunna klyftor. Smält smöret i stekpanna och blanda ner övriga ingredienser. Fräs äpplena tills dess att sockret löst sig. Ställ att svalna. Sätt ugnen på 200 grader, kavla ut resterande deg och skär remsor. Fyll pajbotten med äppelfyllning och lägg över remsorna i ett rutmönster. Grädda nederst i ugnen i ca 30-40 min. Servera ljummen med vaniljsås eller vaniljglass.

Kram Matilda K

1 kommentar:

  1. Så deilig - jeg elsker nye eplekakeoppskrifter. Skal absolutt prøve! Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!