måndag 31 augusti 2009

Mellis



















R får inte gå på fritids i år. Därmed får han inget mellis på skolan längre så nu gäller det att bulla upp i skafferiet och i kylen. I lördags bakade jag ett perfekt mellis så nu är vi redo för barnvecka. Blev inspirerad av en annan bloggare (minns inte vem just nu) som bakat matmuffins med pizzasmak. Jag förenklade och gjorde pizzabullar.

Du behöver:
pizzadeg (mix i paket eller egen deg)
tomatpuré
olivolja (eller ta den som de soltorkade tomaterna låg i )
oliver, urkärnade
soltorkade tomater, finhackade (här kan man såklart variera i all oändlighet, jag tog vad som fanns hemma. Finhackad vanlig påläggsskinka är kanon också och kanske mer barnvänligt?)
oregano, timjan eller annan favoritkrydda
flingsalt

Jag gjorde bullarna enligt vanlig kanelbullsprincip. Blanda tomatpurén i degvätskan och baka ut en platta av degen. Pensla med lite olivolja och strö på oliver och soltorkade tomater. Rulla ihop till en längd och skär till bullar, lägg i formar. Pensla lite med olivolja och nyp över lite flingsalt. Jag bakade mina bullar i 225 grader i ca 12 min.
Voilà, ett garanterat uppskattat mellis med ett glas kylskåpskall mjölk till.





Kram
Matilda K

2 kommentarer:

  1. Mm det såg riktigt gott ut! Tack för tipset! Jag fick fö Cath Kidston´s katalog idag.... så nu skall jag äta lite lunch och drömma mig bort i katalogen ;-)

    Kram Lotten

    PS. Tack för snälla ord i samband med min mammas begravning!

    SvaraRadera
  2. Lät ju skitbra (ursäkta ordvalet). Vi har inte heller fritids nu, så det är mellis hemma varje dag. Ska helt klart testa receptet. Tack!

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!