tisdag 8 september 2009

Farmors nypontarsta




Min farmor bakade något som kallas för nypontarsta (nypontårta) när vi var små.
Jag tror att det är ett uttryck från Roslagen och det är inte alls så märkvärdigt som det låter, tvärtom! En "paj" av vanlig vetedeg som man fyller med nyponkräm. När jag var mammaledig (och ägde tid) plockade jag ambitiöst egna nypon och gjorde krämen själv men det går jättebra att göra krämen av pulver (nyponsopps-pulver med mindre mängd vatten, använd med fördel osockrade varianten)
De här pajerna kan man antingen göra stora på en plåt som man skär i rutor eller som mindre portionsvarianter. Supergott till kaffet när man är ute och städar i trädgården på hösten!

Så här gör jag (utan att veta om det är rätt)
En sats vetedeg
Kavla ut till rundlar eller en stor platta
Bred över krämen tunt och vik upp kanterna lite, gör eventuellt ett rutmönster med deg i strimlor.
Pensla kanterna med uppvispat ägg
Grädda tills de fått fin färg och degen är genomgräddad
Går utmärkt att frysa in och ta fram vid behov.

Kram
Matilda K

2 kommentarer:

  1. Åhhh! Nu blev jag sugen... Jag växte upp på Gräsö där bakar man "Nypontarta".

    SvaraRadera
  2. Precis! Farmor och farfar hade hus i Öregrund...

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!