fredag 4 september 2009

Livsinsikt del 1

eller lite mer om mig
Mitt hem är inte där jag lägger min hatt. Mitt hem är mycket mer borta bra men hemma bäst.
Det är faktiskt lite av mitt hem är min borg också och definitivt skomakarens barn går ofta barfota.
Vad vill jag säga med allt detta?
Jo, jag får ganska ofta höra att "Du som har så fin butik måste ha ett underbart och vackert hem?"
Jag önskar verkligen att kunskap, vilja och motivation var synonymt med tid (och pengar också för all del) men så är inte fallet hemma hos oss. Vi köpte vårt radhus för ganska exakt 5 år sedan. Sedan dess har all vaken tid gått åt till två saker. Att få ihop bitarna med hela nyfamiljssituationen och med att få ihop bitarna som egen företagare. Tid över för ett rikt socialt liv har prioriterats bort likaså tid över för att göra om hemmet (annat än det nödvändigaste)
Sedan vi träffades har jag hunnit med ganska mycket på kort tid. Jag har haft mitt eget varumärke (Liten jag) och då jobbade jag ca 15 timmar/dygn om inte mer. Efter konkursen med Liten jag delade jag och min dåvarande kompanjon på oss. Kort därefter gifte jag mig med herr Karlsson. Bara några månader efter det införskaffades torpet och kort därefter tog vi emot Tolle (vår hund). Uppstarten av russinnet med tillhörande fysisk butik tog också mycket energi och tid. I den vevan drog jag också på mig min hypothereos. Nu jobbar jag ganska normalt och har omvärderat saker och ting. Så gott det går i alla fall. Att vara småföretagare är oftast det bästa som finns men det kan också, paradoxalt nog, vara det värsta. Ju roligare man tycker att det är, ju mer jobbar man ju, ibland är det verkligen svårt att dra ett skiljestreck mellan vad som är jobb och vad som är ledig tid. Till exempel fotar jag många jobb när jag är ledig. Det får mig att koppla av, att njuta och att bli inspirerad. Samtidigt jobbar jag ju och tillåter mig aldrig att göra ingenting. Kanske har det också med ens kreativitet att göra. Jag trivs helt enkelt inte med att göra ingenting. Gör ett lamt försök ibland men det blir oftast pannkaka av det.
Så, om ni undrar över varför jag inte publicerar så många bilder av vårt hem här i stan så tror jag ni förstår nu. Små glimtar kan jag dock bjuda på...

















Min älskade Hang it All i hallen som varannan vecka är proppfull av skolväskor, gympapåsar och ytterkläder gapar tom veckan därpå. Då syns den ju andra sidan bättre. Det gäller att tänka positivt. Inhandlades för många år sedan på Designtorget.

Trevlig fredag!
Matilda K

1 kommentar:

  1. Intressant att veta mer om kvinnan bakom fintorpet och affären och bloggen :). Tack för att du bjuder på det.
    Skönt ändå att höra att det finns fler som har idéer och kunskap men inte riktigt den tid eller ork eller ekonomi att göra sitt hem till det där "perfekta". Sen är det ju också så att det inte är den snygga ytan som gör hemmet till hemma. Så är det i alla fall för mig.

    Snygg hängare, btw.

    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!