fredag 11 september 2009

Matilda bakar





Jag har älskat att baka så länge jag kan minnas. När jag var i 11-årsåldern bytte jag recept med min farmor, grannfrun och med mammas sekreterare medan mina kompisar bytte hockeykort och suddigum.

Min mamma bakade inte alls men lagade desto godare mat. Mina systrar bakade hellre än gott. Bytte ut vetemjölet i rulltårtan till grahamsmjöl och andra liknande experiment. Det blev min självpåtagna roll i familjen att baka och göra efterrätter. Det var roligt fram tills den dagen mina föräldrar tyckte att det var en lämplig syssla i utbyte mot veckopeng. Jag bakade bröd på bröd, i flera år faktiskt, medan mina systrar städade hall och toaletter.

De senaste åren har jag dock bara bakat matbröd till jul men det ska bli lite ändring på det nu.
Med den här fina (och höstigt snygga!) boken hoppas jag hitta några nya favoritrecept. Vad sägs om tex Oktoberbaguetter, Dinkelbröd med pistagenötter, Kronärtkockssmör eller Apelsin och whiskymarmelad? Finns att köpa i min butik.

Trevlig fredag,
Matilda K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!