tisdag 6 oktober 2009

Livsinsikt del 3


Lånad bild på soppterrin från en auktionsfirma via Google.
Livet är kort, det är inte bara en klyscha utan faktiskt alldeles sant. För somliga kortare än andra. Man kan inte leva livet som om varje dag vore den sista. Jag menar hur skulle det se ut? De flesta av oss har ju jobb att sköta och familj och hem osv.
Men om man kan försöka leva livet bara lite mer i nuet och lite mer fullt ut tror jag att man gör vad man kan för att känna sig nöjd i slutänden.
Det behöver inte alls innebära dyra utgifter, tvärtom.
Det kan vara att ta sig tid att sitta ner på marken med det lilla barnet och titta på en snigel som sakta sakta tar sig fram. Det kan vara att använda finporslinet som vardagsporslin. Inte att dricka champagne en vanlig torsdag men kanske att ta fram den där fina otympliga ärvda soppskålen och servera ärtsoppan i den istället för direkt ur kastrullen.

Eller att ge fina komplimanger till dem man älskar. Eller lämna små söta lappar i någons ficka. *blink blink*

Kram
Matilda K

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig och påminner om livets stora små bitar...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket sant och härligt inlägg!!
    Vill oxå försöka njuta av stunden,
    fast den ibland kanske inte känns som den optimala.

    Trevlig tisdag till dig, och tack för en glad och inspirerande blogg!
    Hösthälsningar från finland /camilla :)

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt! Jag brukar komma på mig själv med att vara på väg ifrån, till något annat, göra något annat, när jag i själva verket borde prioritera sunden. Oftast stunden med barnen. Då stannar jag kvar, leker lite extra, lyssnar lite extra - tar mig tid.
    Det kommer ju inte tillbaka, tillfället.

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!