söndag 20 december 2009

Pepparnötter




Innehåller inga nötter men ser kanske ut som sådana?
Lite som en skorpa korsad med en mjuk papparkaka. Väldigt enkelt, väldigt gott och väldigt fint att ge bort som present i jul...
Receptet hittade jag i Hannu Sarenströms fina bok Vinterkalas.

2 dl strösocker
225 g smör
2 msk ljus sirap
1 msk kanel
1 msk kardemumma
2 tsk bikarbonat
1 ägg
8-9 dl vetemjöl

Rör socker, smör och sirap tills det är fluffigt. Blanda i kanel, kardemumma, bikarbonat, ägg och sist vetemjölet. Arbeta till en smidig deg. Rulla till längder och plasta in, låt vila kallt, gärna till nästa dag. Slanta i 1 1/2 cm bitar och grädda på bakplåtspapper i 10-12 minuter i ugnens mitt. 225 grader.

Ps En liten jag mötte Lassie måste jag slänga in här. Min ena syster jobbade en sommar på en projekt tillsammans med Hannu och det hela blev en skrift som heter Kulturum Skaraborg, proppfull med vackra bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!