måndag 12 april 2010

Vad tycker ni?

Bilder nedan från relativt nyutkomna boken "Sleeping Beauties" med bilder av Tracy Raver och Kelley Ryden.






Jag blev tipsad om en artikel som publicerats på Allt om barns hemsida nyligen. För mig var det inget jätterevolutionerande med annorlunda babybilder. Vem minns inte Anne Geddes på 90-talet? Scrollade ner för att läsa kommentarerna till artikeln och slogs av bredden på reaktioner. Många blev illa berörda av bilderna i boken och ansåg dem inte bara stötande utan även kränkande. En del tyckte att de var kreativa och fina. Det kändes som om bilderna delade läsarna i två läger, helt klart. Spännande att läsa. Jag älskar att fota barn (i alla åldrar) och tycker ibland att det kan vara roligt att göra kreativa bilder och inte bara de där klassiska på en fårskinnsfäll. Givetvis ska det vara konfortabelt för barnet. Givetvis ska det vara estetiskt tilltalande. Funderar på var gänsen går? Tänker på min bild av baby Amanda i ett påskägg (se nedan) Jag pratade med hennes mamma om idéen innan och hon tycktre det lät som en rolig idé. Amanda var 5 veckor och var med på noterna. När hon tyckte att vi larvat oss nog sa hon till och vi avslutade så klart på en gång. Bilderna från boken är (i min mening) kreativa och oskyldiga, kanske inte alltid så estetiska men det är ju en smakfråga helt klart. Känns väldigt amerikanska i sin framtoning och lite överbearbetade men annars kan jag faktiskt inte alls förstå den negativa respons som de väckt. Jag undrar, vad tycker ni?

Och så vill jag passa på att önska mig fler fotouppdrag, gärna nyfödda men alla åldrar har sin charm och jag längtar efter att fotografera!

Kram på er,
Matilda K
Klicka på länken för att se artikeln i sin helhet.

1 kommentar:

  1. Vet inte varför folk reagerar så starkt, självklart skadas inte barnen. Underbara bilder tycker jag och din likaså!

    kram Mia

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!