fredag 4 juni 2010

Trendspan

bilder från Alcro
Fick en inbjudan från Alcro till deras pressvisning av kulörkollektionen ad 10. Jag har varit ett stort fan av deras kollektioner allt sedan de började med dem. Läser med spänning om hur gurun (trendanalytiker?)Li Edelkoort kommit fram till vad som gäller. Vilket spännande jobb att analysera omvärldens tendenser och förvandla till trender. Undrar för mig själv hur mycket vi som läser sånt här påverkas av själva prognosen och hur mycket vi påverkas av det som hon faktiskt beskriver. Ni vet, ungefär som förhållandet mellan arv och miljö påverkar oss som människor.

"Slutet på individualismens tidevarv har kommit. Vi förlitar oss mer på varandra, nätverk och samarbetar. Den här viktiga förändringen i samhället kommer att ge oss uniforma kulörer inspirerade av duvor som flockas tillsammans i mörka grå kulörer. Gröna, blå och violetta accenter ger liv åt baskulören. Betonggrå blir en ny nyckelkulör i inredningsdesign" säger Li Edelkoort.

Jag gillar grått. Kanske mer inom mode än i inredningssammanhang men det kommer att förvåna mig om jag inte kommer att ha påverkats innan året är slut. Min gissning är att många designers/tillverkare kommer att haka på. Visste ni föresten att ljust grått är den färg som flest gallerier använder som väggfärg då den framhäver konst bäst?

Kram,
Matilda K

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig inbjudan, skulle själv inte tacka nej...de har de finaste kulörerna!

    Ha så trevligt :)

    /S

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!