söndag 28 november 2010

Baka mig. Baka mig nu!

Jag har en äkta hatkärlek till att baka matbröd. Min uppgift när jag bodde hemma var ju, som jag berättat förut någongång här på bloggen, att baka just matbröd. Minns att jag tänkte att "När jag blir vuxen och bor själv, ska jag aldrig, aldrig baka bröd". Jag tycker i grunden väldigt mycket om att baka men just bröd, som måste knådas och jäsa x 2 är lite tradigt. Häromkvällen bläddrade jag på måfå i en av mina kokböcker (kan varmt rekommendera den btw) och hamnade på en sida med ett recept på limpa som
1, bakas på bakpulver+bikarbonat= ingen jäsning
2, inte innehåller matfett alls
3, däremot innehåller massvis med förföriskt god mörk sirap
Det var som om receptet ropade till mig.
Baka mig. Baka mig nu!

Receptet kommer ur boken Vinterkalas av Hannu Sarenström (matskribent, fotograf och trädgårdsjournalist)

Barbros kavring (3 limpor)
16 dl rågsikt
1/2 tsk salt
1 påse brödkryddor
5 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
1 liter filmjölk
4 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser, rör ner filmjölk och sirap. Degen blir som gröt i konsistensen. Smöra och mjöla 3 1 1/2 liters bakformar, fördela degen i dem och grädda i ca 90 min, mitten av ugnen.

Kram,
Matilda K

1 kommentar:

  1. Filbröd är det godaste brödet. Om jag bakar då är det just sådant. Gärna med valnötter och fikon i.

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!