torsdag 30 oktober 2014

Nyhetsbrev- nu igen!


Exempel på min klipp-och-klistra-teknik : )

I mitt arbete ingår att skriva och skapa nyhetsbrev och det är något som jag hållit på med nu i ganska många år. De allra första breven jag gjorde var (så här i efterhand) egentligen inte mycket att hänga i julgranen. De var helt sonika vanliga mail med infogade bilder. Minns att det var ett himla klistrande och klippande i adressfältet för att få med alla som skulle informeras. Det här var ju back in the days när jag hade varumärket Liten jag. Jag tror att de mer var som ett komplement till de nyhetsbrev som vi faktiskt skickade ut per P O S T. Japp, jajjemän. Snigelpost. Det gick åt mycket papper, skrivarbläck och kuvert på den tiden!

När jag sedan startade min egen webshop gick jag över till digitala nyhetsbrev. Googlade och letade upp en leverantör som jag initialt skickade mina nyhetsbrev gratis med. Det var ett amerikanskt bolag och all information var på engelska. Det tog ett antal timmar att sätta sig in i hur saker fungerade och återigen blev det klipp och klistra- jag var inte nöjd med deras färdiga mallar så jag gjorde helt enkelt en tom mall och klippte in mina bilder med texter som jag gjorde klara först i Photoshop. Inte helt smidigt men resultatet blev ändå helt ok. Efter ett visst antal prenumeranter började dock tjänsten att kosta. Det verkar för övrigt vara kotym när man tittar runt på liknande sidor av nyhetsbrevs-leverantörer. Min erfarenhet här säger att det är bättre att det kostar lite, man får så mycket mer än vad som generellt ingår i basprisplanen. 

Faktum är att jag idag fortfarande använder samma tjänst i mitt nya jobb men nu står jag inför att ta fram en ny lösning. Dels är det för tidskrävande att jobba så som jag gjort hittills och dessutom söker vi nya funktioner. 
Att tex kunna skicka sms-utskick till utvalda delar av vår kundbas. Att på ett tydligt sätt kunna spåra trafik och köpbeteenden. Jag har under åren saknat en support att kunna ringa så bara det är ju guld värt om man kan hitta en svensk lätttillgänglig leverantör. En som också jobbar aktivt med att förbättra sina tjänster och som tillhandahåller all information på svenska. Inte för att jag har något emot att läsa engelska eller att lära mig själv men faktum är att det gamla talesättet "Tid är pengar" känns mer aktuellt än någonsin. 

Sedan kommer vi till det där med utseendet. Det är viktigt att kunna presentera sina varor eller tjänster på ett smakfullt sätt, att själv kunna styra över utseendet på nyhetsbrevet, även in i minsta detalj.
Nyhetsbrevet ska vara lika lättläst på en mobil eller en platta som på datorn. Faktum är att så många som 75% av våra kunder läser på sina mobiler. 

Jag har kollat runt och tror mig hittat ett företag som verkar kunna erbjuda allt det som jag söker så är du själv på gång att starta upp ett nyhetsbrev spana in deras hemsida här. Just nu kan man testa deras tjänst gratis i 30 dagar.

Jag vet inte hur det är för er men personligen känner jag någon sorts form av hatkärlek till nyhetsbrev generellt sett. Vissa öser på med brev varje dag med olika koder och vissa blir man genuint glad av när de plötsligt dimper ner efter en tids tystnad. Jag prenumererar på ganska många nyhetsbrev. Jag har till och med en egen emailadress just för ändamålet faktiskt. Det skulle inte gå att leta och solla bland alla jobbmail om det till samma mail skulle komma nyhetsbrev från alla de företag som jag följer. Lite prenumererar jag för att ha koll på konkurrenter såklart men mest för att bli inspirerad, för att få nya idéer. Självklart prenumerera jag på vissa av genuint intresse också!  

Kram Matilda

2 kommentarer:

  1. Hej! Nu vet jag inte om jag "kommit rätt" men jag undrar om det är du som driver butiken Russinnet? Jag är på jakt efter en svensk flagga från Maileg och undrar om de finns i lager? När man kikar i webshopen ser det ut som att butiken fortfarande är aktiv men det går inte att komma i kontakt med någon via mobilnumret. Googlade Russinnet och hamnade här. Hur som helst, hör gärna av dig till mig! blom.botheim@gmail.com Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!